Jag gråter bara i regnet.

Perfektionist.
Bilden av perfektionisten som en effektiv, krävande och alltid högpresterande individ är raserad.
I en doktorsavhandling i ämnet perfektionism visade Saboonchi att det finns ett tydligt samband mellan perfektionism och ångest, ilska och kroppsliga symptom som trötthet, yrsel, sömnsvårigheter och huvudvärk.

- Ställ gärna höga krav på dig själv - utan att känna någon ängslan. Sikta gärna högt, men tillåt dig göra misstag.

Blir så grymt ledsen på mig själv, att jag låter mig påverkas så grymt mycket av väder, andra människor och stress. Allt ska se perfekt ut och allt ska kännas perfekt. Blir arg och frustrerad när det inte funkar. Måste lära mig att kontrollera mina egna känslor, på hästryggen ska de skjutas åt sidan. De ska inte påverka hästen. Men de gör dem ibland, idag gjorde dem de.

Tycker själv att dressyren kändes kass, att det gick pest och pina. Kan inte alls inse att jag stundtals hade bra kontakt med henne. Jag ser det inte.
Varför gör jag såhär?
Mitt första mål med ridningen var att kunna rida framåt. Nu ska plötsligt allt funka felfritt varje gång jag rider på volten. Varför tillåter jag den känslan?
Vi är två individer.
Vi har dåliga dagar och idag kanske var en sådan dag.

Är alldeles för hård mot mig själv. Och henne.
Måste ändra inställning. Hur gör man? Var börjar man?

Jag har prov imorgon. Det är fredag. Jag har inte pluggat. Jag orkar inte. Har ingen motivation.
Känner mig bara allmänt värdelös och konstig nu.

Imorgon blir inte lätt.
/S

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback